Market doodle

Hej!
Vilket udda väder vi har haft idag. Det har öst ner med regn i ena stunden för att i nästa vara strålande solsken. Ena stunden är man jättevarm och nästa fryser man, haha! Men vi har haft en mysig dag ändå.

Vi började med att åka in till Køge centrum där det är marknad varje lördag. (^_^) Vi visste inte vad vi hade att förvänta oss men tyckte det lät kul att ta en titt. Vi klarade oss faktiskt från regn när vi gick där, men det öste ner precis innan vi gick dit och började igen när vi kom till bilen. Vi hade tur! (^_-)

Marknaden var inte jättestor men vi hittade lite smått och gott. Varmrökt lax till middag, korv till pappa och Elias och danska jordgubbar till efterrätt. Sen stannade vi och fikade innan vi åkte hemmåt. Det tog lång tid innan vi fick menyn och sen väldigt lång tid innan vi fick beställa så jag gick till en bokaffär medan vi väntade. Jag har varit så sugen på att måla då jag fått en idé om en tavla jag vill ha. Därför köpte jag ett block och ett sett med blyertspennor. (^   ^)

När vi sen kom hem satt jag och skissade hela eftermiddagen. Jag är inte klar än och är inte helt nöjd så jag tror jag kommer göra en ny. Men det var roligt och jag har min idé på papper.

Nu tar vi alla det lugnt efter en god middag. Vi är trötta och mätta. (^  -  ^) Keyla och jag har varit ute på promenad och snart ska jag gå och ta ut linserna och tvätta ansiktet. Det blir nog ingen jättesent kväll då vi ska checka ut och åka hemmåt imorgon. Jag har haft en toppen vecka i Danmark, det som från början bara var menat att vara några dagar. Men det har varit underbart och jag har mått väldigt bra av det.

Detta har varit vårt hem i en vecka.

Jag idag i nytt linne.

Hoppas ni också njuter av sensommaren, nu är det snart augusti.

Middelaldercentret

Hi!
Vi gjorde inte mycket alls igår. Mamma och pappa låg och sov från och till, jag satt mest och läste när jag inte tog promenader med Keyla och Elias satt vid datorn. Det var en riktigt lugn dag.

På kvällen gick vi dock bort till Køge hamn för att äta middag på en uteservering (vi hade ju Keyla med oss). Vi hittade en mysig italiensk restaurang där vi satte oss. Det var väldigt god mat, jag åt räkor och en god sallad till och efterrätt sen blev tiramisu. (๑^ں^๑)

Jag hade tänkt blogga på kvällen men kom inte in på campingens wifi, ibland vill det inte fungera. Därför blir det bloggande idag istället. (^ _ -)

Idag var jag uppe tidigt för att hinna duscha innan vi skulle ge oss av. Vi bestämde redan igårkväll att vi skulle åka till en Medeltidsby som ligger en bit härifrån. (◕‿◕✿) Det var jättemysigt där och vi hade en jätterolig dag tillsammans. Vi kollade bland annat på när de avfyrade stora katapulter och senare var det ett turnéspel. Förutom det strosade vi runt i den gulliga byn där det gick runt människor i medeltidskläder och de hade byggt upp hur samhället såg ut på den tiden. Här kommer bilder från dagen.

Den lilla katapulten fick några frivilliga från publiken dra i ett rep för att ladda.

För att ladda den stora fick några gå inne i två stora hjul (som "hamsethjul").

Jag och Elias hade lite roligt. Vi fick inte se vilka "roller" vi hade utan stoppade bara in huvudena i varsitt hål.

Duvtorn.

Smedja.

Här färgade de garn och bakade bröd.

Jag idag i ny tunika köpt i Køge.

Här bor det vättar. Man ville hålla sig på god fot med dem och ville man vara säker kunde man lämna gåvor i form av mat eller redskap. Men aldrig något av järn för då retade man upp dem.

Det var verkligen en jättehärlig dag och kul att Keyla kunde vara med hela dagen. Hon har tyckt om det hon med. (^  ^,) Hon är så duktig nu när vi har med henne, hon följer ju med oss varje dag på allt vi gör. Det var bara när vi var på köpcentrumet hon fick vänta någon timma i bilen (det var molnigt och ganska kallt den dagen, annars lämnar vi aldrig hundarna i bilen). Jag blir så glad när hon kan följa med och ser hur glad hon blir.

Påvägen hem stannade vi och handlade inför kvällens middag. Sen har vi bara tagit det lugnt och druckit kaffe när vi kom hem. Nu är mamma och kokar potatis (gasolen i husvagnen har tagit slut så vi får gå till service huset), pappa ska tända grillen och jag ska börja med salladen. Det blir nog en lugn kväll och ganska tidigt i säng då jag är trött. Vad det är härligt med semester! (✿◠‿◠)

Fairy in Fantasyland

Moshi Moshi!
Idag hade vi en lugn morgon, men vi gick ändå upp hyfsat i tid allihopa för att säga hejdå till Cissi, Leif, Victor, Sussie och Magnus som skulle åka vidare. Vi har beslutat att stanna tills på söndag då campingen ordnade så vi kan stå kvar på vår plats. (^   ^,) Tråkigt att de andra åkte men det var kul att vi fått några dagar ihop och härligt att vi kan stanna.

Mitt på dagen tog vi en tur till ett jättestort köpcentrum som ligger i Hundige, inte långt härifrån. Jag saknade ett par shorts så det var vad jag var ute efter, de andra var mest med för att kolla runt. Jag hittade ett par shorts på H&M som jag tittat på tidigare, bara att nu var de nedsatta 75% så jag är super nöjd! o(^▽^)o Vi fikade sen med varsin god glass innan vi gick in i en enorm matvarubutik. Sen åkte vi tillbaka till campingen.

Hemma har vi tagit det lugnt. Jag har tagit en längre promenad i skogen och sen har vi grillat. Jag åt några jättegoda små fiskbrugare (chickennugget storlek) och hade köpt med wakame sallad. Det är en sallad gjord på sjögräs och man brukar kunna köpa det där man köper sushi, det är såååå gott!

Jag lekte lite med kameran, hihi!

Nu ska vi dricka kaffe, äta godis och spela kort. Så mysigt! (^_^)

Catch the day

Hello!
Idag har vi inte haft något planerat över huvud taget. Jag sov sååå gott inatt! Det var längesedan jag sovit så gott. (^   ^) Jag och Keyla tog vår morgon promenad i skogen och vi lyckades hitta en stig jag letat efter då jag misstänkte att den fanns. Det är så vi kan gå en loop istället för fram och tillbaka, mycket roligare.

Sen duschade jag länge imorse och det var skönt att sätta på sig de nya rena kläderna jag köpte igår (inklusive underkläder). (^  -  ^) En stund senare åkte jag med mamma och pappa till en butik med husvagnstillbehör och husvagnar. Vi gick runt och tittade lite och köpte lite smått till husvagnen som t.ex. en lampa till förtältet, en tvättkorg och annat. Sen åkte vi och handlade matvaror innan vi åkte tillbaka till campingen. Jag, mamma, Elias och Keyla gick en promenad till strandkiosken och köpte glass. Sen tog jag och Keyla ytterligare en promenad i solen. Riktigt härligt och en lugn dag med andra ord.

No make up today

På kvällen blev det grillat och sen cyklade jag och mamma en sväng till affären. (^ _ ^) Nu sitter vi och myser i förtältet medan solen börjar gå ner. Jag tror jag ska gå bort till service-huset och ta ut mina linser och göra mig iordning för kvällen. Det är mysigt att krypa ner i sängen tidigt och sen ligga och läsa i någon/några timmar.

Staying in Denmark

Hej!
Det är svårt att hålla uppe med uppdateringarna när man är på semester tycker jag då jag hellre umgås och är ute och gör saker än sitter vid datorn. Igår var en sådan dag. Jag var uppe och tog en härlig promenad med Keyla i morgonsolen. Det var redan väldigt varmt ute och skulle bli en varm och härlig dag. Efter jag var klar med mina morgonrutiner (tvätta ansiktet och sätta i linser) hade de andra vaknat och frukosten var klar. Så mysigt! (๑ᴖ◡ᴖ๑)

Vi gjorde oss sen iordning allihopa i lugn och ro innan jag, mamma, pappa, Elias och Keyla promenerade in till Køge centrum. Därifrån tog vi buss och tåg in till Köpenhamn. (✿◠‿◠) Vi gjorde inte så mycket i Köpenhamn utan gick runt lite på gatorna inte långt från stationen. Vi satte oss på en uteservering för att ta något att äta. Tyvärr fanns inte det jag beställde så jag tog en kaffedrink och köpte lite suchi senare. Det var väldigt gott! Dock mådde jag inte jättebra och började må jätteilla när vi satt ute. (>   <) Först krampade magen och sen kom illamåendet. Men det gick som tur var över och höll sig borta resten av dagen. Men eftersom det hände stannade vi inte så länge i Köpenhamn utan åkte hemmåt mot campingen rätt så snart igen.

Min outfit för dagen. Ny kjol och linne jag inte använt innan.

När vi kom tillbaka till campingen tog vi det lugnt en stund, fikade lite med olika små wienerbröd vi köpt inne i Köpenhamn och pratade med Cissi och Leif. När Sussie och Magnus kom lite senare (Magnus är Cissis bror) gick vi alla ner till stranden för en kvällsdopp. Det var helt underbart även om det började bli lite kallt i luften tyckte jag. Men det var bara jag som tyckte det, de andra tyckte det var skönt efter den jättevarma dagen vi haft.

Jag fick inviga min nya bikini.

Keyla badade också. Hon tyckte det var roligt att aportera lite i vattnet.

Det var ett bra avslut på dagen. (◕‿◕✿)

Idag skulle jag igentligen åkt tåget hem. Som de flesta redan känner till har jag inte mått jättebra det sista, därför har jag fått ledigt resten av veckan från jobbet vilket gör att jag kan stanna i Danmark med familjen. Denna veckan ska jag försöka tänka på annat och bara vila så jag kan vara redo för nya friska tag nästa vecka. ( ◠‿◠ ) Så vi åkte allihopa in till Køge för att promenera runt lite på gatorna. Jag behövde köpa lite mer kläder då jag inte hade tillräckligt med mig för en hel vecka. Men det är bara ett roligt problem, hihi! (^ _ -)

Køge är jättemysigt och hade söta små gator och hus. Pappa och Elias satte sig med Keyla vid Cissi, Leif, Victor, Magnus och Sussie mitt inne på torget medan jag och mamma gick och kollade i lite butiker. Innan vi åkte hemmåt stannade vi och åt väldigt god glass på ett gulligt café.

Resten av dagen har vi tagit det lugnt. Vi åt våfflor när vi kom tillbaka till husvagnen villket var väldigt gott, men jag började må illa igen efter. Därför sitter jag nu uppkrupen i soffan i husvagnen och bara tar det lugnt. Det är inget mer planerat idag, jag ska nog gå och ta en dusch om en stund.

Jag idag.

Jag hoppas alla andra har en toppen sista vecka i Juli, nu är inte Augusti långt borta. (^   ^, ) Njut av sommaren!

Køge

Hej!

Jag sitter på en stol utanför husvagnen. Vi har äntligen anlänt till Køge inte långt från Köpenhamn i Danmark. Resan hit gick bra, även om jag int mådde jättebra. Jag lyckades dock sova endel och vila och nu är det skönt att vara framme. (^_^)

Jag har hunnit gå en promenad med Keyla (som fått följa med) och vi hittade en mysig lövskog i slutet av campingen. Nu luktar det gott av grillade grönsaker vi tog med från farmors grönsaksland och till det blir det fisk. Mumms!

Nu ska jag njuta av den härliga sommarkvällen.

the Legend of Tarzan

Hej!
Jag har varit sjuk och därför har det inte blivit någon uppdatering. Jag tänker inte gå in på närmare detaljer, det hjälper ju inte att sitta här och klaga. (^ _ -)  Istället tänkte jag berätta att jag har en ny film på min lista av favoritfilmer; the Legend of Tarzan! (๑❤ .̫ ❤๑)

Jag och mamma var och såg den onsdag kväll. Det blev fel med den biografen vi alla skulle åkt till så pappa och Elias bestämmde sig för att inte se den men jag och mamma åkte till en annan biograf och såg den där istället. Och jag är såååå glad att vi gjorde det, den är sååå bra!

Filmen utspelar sig efter att Tarzan och Jane träffades, när de lever tillsammans i London. Kongo har blivit uppdelat melan Belgien och UK. Beligen har en stor skuld från när de byggde nya järnvägar och kung Leopold II beslutar att de ska leta efter diamanter som finns i Kongo. Infödingarna håller därimot inte med och man tar många som slavar. Mitt i allt detta blir Tarzan indragen och de vill att han följer med tillbaka till djungeln. Men där finns folk som vill döda honom och mycke har hänt sedan han var där sist. Under filmens gång får man se tillbaka blickar från när han växte upp och blev Tarzan och hur han träffade Jane.

Mer vill jag inte avslöja, ni får se den själva. Ni kommer inte ångra er!! (๑✧◡✧๑)

Nu ska jag göra mig iordning och lägga mig. Jag mår bättre än jag gjorde igår vilket känns skönt då jag åker med mamma, pappa och Elias till Danmark över helgen. De kommer stanna där en vecka men jag tar tåget tillbaka på måndag så jag kan jobba nästa vecka. (๑ᴖ◡ᴖ๑) Det ska bli så roligt och skönt, jag behöver den här resan.

Imorgon åker vi så jag tänkte försöka gå upp i god tid så jag hinner göra mig iordning och packa det sista.

Summer feeling

Moshi Moshi!
Jag är ledig och passade på att sova läänge imorse. Det var nästan omöjligt att ta sig upp ur sängen, hihi! Men tillslut kom jag upp. (^  _  -) Sen hade jag en lååång frukost och bara tog det lugnt. Jag hann med att fixa med lite saker på datorn och annat också vilket var väldigt bra.

Mitt på dagen, när molnen sprack upp och solen tittade fram tog jag en promenad i skogen med hundarna. Det var verkligen jättehärligt. Pappa höll på att slå av höt uppe på åkern, då känns det verkligen att det är sommar. (๑ᴖ◡ᴖ๑)

Nej Alfred är ingen pudel, bara en kortklippt cocker spaniel som pälsen börjat växa ut på igen. (๑>ᴗ<๑)

Jag har sen fortsatt resten av dagen med att koppla av och ta det lugnt. Det är vell ändå därför man har lediga dagar? (✿◠‿◠)  Ikväll ska jag, mamma, pappa och Elias gå på bio. Äntligen ska jag få se Tarzan! (((o(*゚▽゚*)o)))

Sådana här dagar är dagar man ska ta vara på. Även om man inte gör mycket är det härligt och kroppen är full av sommarkänslor. *✲゚*

Yummie Food

Hej!
Jag har jobbat idag igen. Dagen började ganska tufft för mig men det blev väldigt bra tillslut. Har man bra arbetskamrater, arbetsgivare och så trevliga gäster som bara får mig att le så kan det ju inte bli bättre. (^   ^,)

Det är verkligen ett gulligt litet samhälle Hälleviksstrand där husen ligger tätt.

På kvällen serverade vi middag till ett större sälskap som bokat bord vilket var jätteroligt! De fick torskrygg med dill- och smörslungad potatis, valnöts och dill vinägrett, sparris och en rabarberchutney med chili. Så otroligt gott! ꒰⁎ᵉ̷͈ ॣ꒵ ॢᵉ̷͈⁎꒱໊  Jag får vell försöka laga en sådan middag till mig själv (och kanske familjen om de är snälla, haha) någon gång, jag hade mer än gärna ätit det.

Imorgon är jag ledig vilket ska bli riktigt skönt. Det är roligt att jobba men man behöver sina lediga dagar.

Early finish

Hi!
Idag började jag jobba tidigare vilket gjorde att jag var hemma tidigare. Det var rätt skönt faktiskt så jag har fått duscha och kan nu sitta och koppla av en stund innan jag går och lägger mig. (๑ᴖ◡ᴖ๑) Våra scheman är ju lite huller om buller just nu då en tjej har slutat vilket gör att vi är en person kort. Men det ska nog lösa sig och vi som jobbar får jobba på så gott vi kan. (^  _  -)

Hamnen i Hälleviksstrand. Kortet tog jag i måndags, idag har det var blå himmel och solskén.

Ja, jag har inte så mycket mer att skriva om idag. Nu när jag jobbar händer det inte så mycket mer än jobb, äta och sova. Så inläggen blir inte så långa. Jag önskar alla en trevlig vecka!

Cakes, Pies and fish soup

Hello!
Det har varit ännu en händelserik dag på jobbet med många underbara gäster som njöt i solen. (๑ᴖ◡ᴖ๑) Det har rullat på bra.

Jag kom hem för inte så längesedan och har bara hunnit prata med mamma och pappa en snabbis innan de gick och la sig. Sen har jag pratat med en vän vilket var superhärligt och fick mig på så bra humör. Nu har jag tagit en härlig dusch och sitter inlindad i en filt i sängen redo för att lägga mig. Jag är verkligen jättetrött! Så jag säger God natt redan nu. *✧⁺˚

Lost in the blueberries

Hi!
Nu har jag inte skrivit på några dagar, jag har varit sjuk och inte haft någon motivation till att skriva. I onsdags låg jag på soffan hela dagen och bara att gå på toa var en ansträgning i sig. Så det blev film hela dagen, jag och mamma började kolla på alla Twilight filmerna. Vi avslutade dock med de två sista filmerna på torsdagen. Jag mådde något bättre men spenderade större delen av torsdagen på soffan också.

Igår mådde jag ännu bättre. Det var även min lediga dag så jag och mamma packade frukost på morgonen och tog med hundarna på en promenad upp till "utkiksplatsen". Det ligger uppe i berget bakom vårt hus och tar inte jättelång tid att gå dit. Där finns det ett bord med stolar som man kan sitta vid så ibland tar vi med oss fika eller liknande. Igår blev det frukost, så mysigt! (✿◠‿◠)

Keyla försvinner nästan i blåbärsriset.
Hon tycker om att plocka blåbär, hon är nog den första hunden jag träffat som gör det haha!

Alfred kände igen sig och var så glad över att få springa runt och lukta överallt.

Hundarna fick varsitt märgben att tugga på medan jag och mamma åt och drack kaffe i lugn och ro.

Jag var sen med mamma och mammas kompis Anna under dagen. Anna har köpt en ny bil så vi körde henne till stället där hon köpte bilen. Påvägen hem stannade jag och mamma till och fikade inne i Uddevalla. Hemma bakade jag en pavlova och medan den stod i ugnen var vi nere hos farmor och farfar på en kopp kaffe. Det var jättemysigt att sitta där i värmen på altanen och prata allihopa. Senare när pavlovan var klar åkte jag, mamma och pappa till mormor och morfar då mormor har fyllt år. Så då blev det såklart tårta! (๑ᴖ◡ᴖ๑)

Pavlova: marängbotten, hemmagjord lemon curd, grädde och massor av frukt och bär.
Mumms!!

Idag har jag varit och jobbat igen och det har gått bra. Vi har haft att göra hela dagen och nu på kvällen fick jag bakat lite. (^  ^,)

Men nu måste jag nästan avsluta då jag ska upp och jobba imorgon igen.
Det är dags för mig att gå och lägga mig, vad skönt det ska bli!  (◡‿◡ )

Sleepy girl

Hej!

Jag har precis kommit hem efter en lång dag på jobbet. Vi har haft fullt upp och serverat många glad, härliga gäster. Jag har dock inte mått jättebra, men jag överlevde dagen! (^_-) Jag har inte så mycket att skriva idag heller så jag bjuder på en söt bild på Pysen när han låg och sov häromdagen.

What to write now

Hej!
Jag har inte jättemycket att berätta om idag. Jag har varit på jobbet och det var fullt upp från start till slutet. Måndagar är städ-dag så vi som öppnade började en timma tidigare för att städa innan det var dags för öppning. Det blev rent och snyggt, härligt! Sen har vi haft fullt upp. Nu är jag hemma och är helt slut, mycket mer finns det inte att säga.

En av våra fina orkidéer hemma.
Det finns många otroligt fina blommor, men orkidé kommer nog alltid vara min favorit blomma!

Nu har jag precis gjort en kopp te och ska titta på film med mamma. Mer tänker jag inte göra idag. (๑>ᴗ<๑)

Green Fishy

Hello!
Jag sov lite längre imorse och vaknade först när pappa gick upp och satte på radion i köket. Det är helg för mig, så skönt att få två dagar ledigt med resten av familjen. (^   -   ^) Jag låg kvar ett tag och bara drog mig och gosade lite med Keyla som kom in då och då för att gosa. Så mysigt! (๑ᴖ◡ᴖ๑) Mamma var ute och plockade blåbär och stekte sen amerikanska blåbärspannkakor till frukost. Vilken underbar start på dagen!

När alla var klara åkte jag, mamma, pappa och Elias in en sväng till Torp för att göra några ärenden. Erik har varit i Göteborg med några kompisar därför var inte han med. Vi hade bestämmt att vi skulle stanna och fika påvägen hem, så vi svängde in vid ett gårdscafé vi aldrig varit på förut. Det var verkligen jättemysigt där och så gulligt inrett i ladan de gjort om till hotell och café. Kakorna var dock inte lika goda som på Mia's Sjöbod, hihi! (^  _  -) Det är lätt att bli kritisk när man går på café om man själv jobbar på ett. Men man kan även få tips och idéer.

Suddig bild på mig idag. (๑>ᴗ<๑)

På övervåningen i cafét hade de ett stort fönster som vätte ut mot havet. Det var verkligen jättefint!

Hemma har jag sen inte gjort så mycket. Jag blev väldigt trött påvägen hem och somnade nästan i bilen. Sen har jag mått lite illa från och till i flera dagar, jag hoppas inte jag är påväg att bli sjuk för det har jag inte tid med. Men nu mår jag bättre och har piggnat till efter att ha tagit en alvedon och ätit en god middag. Mamma gjorde fiskgratäng så jag gjorde en egen liten gratäng där jag hade gröntärtmos istället för potatismos, torsk och gjorde en sås på alpro sojagrädde. Det blev så gott!!  ꒰⁎ᵉ̷͈ ꒵ ᵉ̷͈⁎꒱໊

Nu ska jag sätta på kaffe och mysa resten av kvällen. Imorgon börjar en ny vecka och jag ska upp och jobba. (✿◠‿◠)