Middelaldercentret

Hi!
Vi gjorde inte mycket alls igår. Mamma och pappa låg och sov från och till, jag satt mest och läste när jag inte tog promenader med Keyla och Elias satt vid datorn. Det var en riktigt lugn dag. 
 
På kvällen gick vi dock bort till Køge hamn för att äta middag på en uteservering (vi hade ju Keyla med oss). Vi hittade en mysig italiensk restaurang där vi satte oss. Det var väldigt god mat, jag åt räkor och en god sallad till och efterrätt sen blev tiramisu. (๑^ں^๑)
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag hade tänkt blogga på kvällen men kom inte in på campingens wifi, ibland vill det inte fungera. Därför blir det bloggande idag istället. (^ _ -)
 
 
Idag var jag uppe tidigt för att hinna duscha innan vi skulle ge oss av. Vi bestämde redan igårkväll att vi skulle åka till en Medeltidsby som ligger en bit härifrån. (◕‿◕✿) Det var jättemysigt där och vi hade en jätterolig dag tillsammans. Vi kollade bland annat på när de avfyrade stora katapulter och senare var det ett turnéspel. Förutom det strosade vi runt i den gulliga byn där det gick runt människor i medeltidskläder och de hade byggt upp hur samhället såg ut på den tiden. Här kommer bilder från dagen. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Den lilla katapulten fick några frivilliga från publiken dra i ett rep för att ladda. 
 
 
 
 
 
 
 
För att ladda den stora fick några gå inne i två stora hjul (som "hamsethjul").
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag och Elias hade lite roligt. Vi fick inte se vilka "roller" vi hade utan stoppade bara in huvudena i varsitt hål.
 
 
 
 
 
Duvtorn.
 
 
 
 
 
 
 
 
Smedja.
 
 
 
 
 
 
 
 
Här färgade de garn och bakade bröd.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag idag i ny tunika köpt i Køge.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Här bor det vättar. Man ville hålla sig på god fot med dem och ville man vara säker kunde man lämna gåvor i form av mat eller redskap. Men aldrig något av järn för då retade man upp dem. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det var verkligen en jättehärlig dag och kul att Keyla kunde vara med hela dagen. Hon har tyckt om det hon med. (^  ^,) Hon är så duktig nu när vi har med henne, hon följer ju med oss varje dag på allt vi gör. Det var bara när vi var på köpcentrumet hon fick vänta någon timma i bilen (det var molnigt och ganska kallt den dagen, annars lämnar vi aldrig hundarna i bilen). Jag blir så glad när hon kan följa med och ser hur glad hon blir.
 
Påvägen hem stannade vi och handlade inför kvällens middag. Sen har vi bara tagit det lugnt och druckit kaffe när vi kom hem. Nu är mamma och kokar potatis (gasolen i husvagnen har tagit slut så vi får gå till service huset), pappa ska tända grillen och jag ska börja med salladen. Det blir nog en lugn kväll och ganska tidigt i säng då jag är trött. Vad det är härligt med semester! (✿◠‿◠)
 
 
 
 
Kram på er ❤
 
 
Follow on Bloglovin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

  Namn:
Kom ihåg mig?

  E-postadress: (publiceras ej)

  URL/Bloggadress:


   Skriv din kommentar här så blir jag väldigt glad:

Trackback