Vegomässan

Moshi Moshi!
Jag var uppe i god tid imorse och gjorde mig iordning innan jag gick ner till byggnaden där frukostbuffén serverades. Det fanns god frukt, en hel del olika nötter, fröer och müsli och jag som redan frågat om veganska alternativ fick plantis yoghurt och sojamjölk. Det var en god start på dagen! (◠‿◠✿) Sen gick jag bara tillbaka till rummet för att hämta mina saker och promenera bort till Nacka Stransmässan där Vegomässan hölls. Jag var där en timmar innan öppning och det var redan lång kö. (o . O) Jag lyckades dock vara en av de 200 första så jag fick mina goodiebags, yay!! Det var helt klart värt köandet. 
 
 
 
 
Jag redo för Vegomässan i min nya Liz Lisa Cinderella klänning som jag inte haft tillfälle att använda förrän nu.
 
 
 
 
Efter att ha stått i kön en liten stund såg det ut såhär bakom mig. 
 
 
 
 
 
Goodiebags, yay!!
 
 
 
Mässan var helt underbar! Så mycket otroliga, fantastiska människor som gör stort arbete för att hjälpa djuren. Där fanns även hur många härliga produkter som helst och provsmaker som fick en att bli proppmätt. Här snålades det inte kan man säga. (๑ᴖ◡ᴖ๑) Att få gå runt och leva i en vego-bubbla är så skönt och att få vara med likasinnade människor. Det är något man måste uppleva för att förstå kännslan av det, för någon som inte är vegan tror jag det kan vara svårt att förstå. Jag förstod det inte förän jag själv blev vegan, men det är rätt påfrestande ibland när "köttätare" kommer med alla fördommar, frågor och påståenden. Här inne slapp man allt sånt och kunde äta utan att först läsa ingredienserna eller fråga om innehåll. Istället för att skriva massor om allt jag sett och provat kommer här en bildbomb från dagen. Enjoy!!
 
 
 
 
 
 
Sara och Staffan från veganpodden Veganprat som jag pratat mycket om det sista. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vegomagasinet var så klart där och bästa Mattias Kristiansson.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bubs, jag måste erkänna att jag gick förbi deras provsmak mer än en gång hihi!
 
 
 
 
De här rullarna (som är en vegansk verision av "renklämma") var så goda. Pepparrotskräm, Oumph Salt & Smokey på ett tunnbröd ihoprullat och toppat med råröda lingon. Yum!!
 
 
 
 
 
 
Fry's
 
 
 
 
 
Gratis mjukglass från Lovice, så otroligt gott!
 
 
 
 
 
Sen fick man smaka mer glass; blåbärsmak och en med lingonsmak. 
Båda smakerna innehåller Probis bakteriekultur som är bra för magen. En glass som är något nyttigare med andra ord. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
The weed burger. Jag glömde totalt bort att gå hit när jag skulle äta lunch så jag smakade aldrig. Men det kommer säkert fler tillfällen. 
 
 
 
 
 
 
Eragons, omplacering för marsvin. 
Jag saknar så att ha marsvin. Om jag ska ha några i framtiden är det självklart att jag kollar hos eragons först. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
"Da Carla" bjöd på massor av gott ur sitt sortiment. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Mahalo Hälsocafé
 
 
 
 
Kokboksförfattaren Johanna Ståhl som sålde sin bok Pure Decadence (som jag såklart köpte, hihi).
Den är så söt i en afternoon tea stil och har många härliga recept. 
 
 
 
 
Frill; Nyttig glass. Detta är som fryst smoothie i tre olika smaker. Yum!!
 
 
 
 
 
 
 
Vegoköket från Västerås var där med sin berömda egengjorda kebab.
Jag förstår varför den är så omtalad, det var jättegod!
 
 
 
 
 
 
 
Vegme
 
 
 
 
 
 
 
 
Anamma
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Mitt på dagen gick jag tillbaka till hotellrummet för att lämna av allt jag köpt och få en liten paus. Då stötte jag på den här söta familjen. 
 
 
 
 
 
 
Tillbaka på mässan och på jakt efter lunch. Här är the Food Truck Court. 
 
 
 
Jag gick dock in till restaurangen som tagits över av the Plant. Det blev deras Cheesy Burger som jag sen åt ute i solen. Den var väldigt god! Trotts allt provsmakande är det gott med en riktig måltid imellan. 
 
 
 
 
Innehållet av Goodiebagsen (det fick inte plats in en därför fick man två):
Oatky Breakfast Smoothie, Bubs, Rydbergs Bearnaise, Garants nya Lupinghurt, Tzay Soy Fillet, Parrots Cashewnötter, Pulled Oats och senaste numret av Vegourmet. 
 
 
 
 
 
Självklart var jag tvungen att köpa Vegomässans chokladask framtagen av Joel Lindqvist som vann Dessertmästarna 2014. 
 
 
 
 
Jag köpte även Mattias Kristiansson bok "Vegan på 21 Dagar" som de reade ut. Boken Pure Decadence, som jag nämnde tidigare. Protein Crunch bars. Inika läppstift och tre ögonskuggor. Vårdande läppstift från Hibiskiss. Läppstift från puroBio, Sheabutter och Hårinpackning från Zoya Goes Pretty (du kan hitta dem hos Econatur).
 
 
 
 
Da carla "grönsaksskivor" i kronärtskocksmak och soltorkade tomater. Chokladpralin med smak av lakrits. Agar agar. Tygpåse och pins från Djurrättsalliansen. Soltorkad Spirulina och Finest Chlorella från Simris Alg
 
 
 
 

Jag köpte med mig en dount men fick även en gratis i slutet av mässan då de gav bort dem de inte sålt. 
Jag köpte också cronuts och bullar från cafét då de sålde ut (3 för 10kr). Det gick inte att motstå och jag kan ha med det på tåget imorgon, hihi!
 
 
 
 
Detta köpte jag med, från Mahalo, som middag/kvällsmat. Smoothiebowl med jordnötsmör, bär och granola. 
 
 
 
 
 
Jag lyssnade också på en föreläsning under eftermiddagen. Den handlade om att baka veganskt och hölls av Karolina Tegelaar (som du bland annat kan hitta på facebook under namnet Kakboken utan ägg och mjök). Det var riktigt intressant och jag lärde mig massor om hur jag kan veganisera recept bättre. Hon var verkligen super bra, särskilt eftersom hon är forskare och går tillväga precis som i forskning när hon tar fram nya recept. 
 
De sista minutrarna av mässan var roliga då många utställare kom och bjöd på gratis saker som de hade över. Jag fick bland annat rawfood brownie och morotskaka, mer glass och snodde åt mig några sista godisar. Som jag nämnde sålde även cafét ut allt (jag kunde ju tyvärr inte köpa med så mycket då jag måste få med allt hem imorgon också) och en annan utställare gav bort donuts. Gratis är det bästa!
 
 
 
Nu är jag super trött efter att ha suttit och redigerat alla bilder och fått ihop en text om dagen. Men jag har haft så roligt! Nästa gång hoppas jag på att få dela upplevelsen med någon annan, så slipper jag fan-girla själv över allt det underbara! (๑>ᴗ<๑)
 
 
Kram på er ❤
 
 
 
Follow on Bloglovin


Kommentarer
Postat av: Happy

ååh missade detta! Var på vegovision i Umeå men det är lite mindre än i storstäderna :)

2017-07-19 @ 20:15:01
URL: http://veganisundsvall.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

  Namn:
Kom ihåg mig?

  E-postadress: (publiceras ej)

  URL/Bloggadress:


   Skriv din kommentar här så blir jag väldigt glad:

Trackback