My Christmas

Heej och God Jul på er i efterskott!
Jag hade fullt upp dagarna innan jul med de sista julbaken och jobb. Men jag fixade det och har kul under tiden! ( ◠‿◠ ) 
 
Och igår var det dags, dagen vi alla väntat på och förberett oss för, Julafton! ヾ(*⌒ヮ⌒*)ゞ Mamma mådde inte jättebra och tappade nästan rösten fredagkväll. På julafton var hon inte bättre så det blev ingen jul på förmiddagen hos mormor och morfar då mormor är kännslig för sjukdommar. Så vi hade en lugn förmiddag hemma. (^   ^,)
 
 
 
 
 
Mamma och Pappa fick sin julklapp, från mig och mina bröder, på morgonen. 
En munblåst, handmålad ljuslykta. 
 
 
 
 
 
Strax innan Kalle Anka tog vi med oss vårt pick och pack och promenerade ner till farmor och farfar. Där hade redan min farbror Leif, hans fru Cissi, min kusin Victor och Cissis föräldrar anlänt. Vi satte oss alla och tittade på Kalle Anka medan vi drack glögg och mumsade på pepparkakor. (๑ᴖ◡ᴖ๑) Sen var det dags för maten! 
 
 
 
 
 
 
 
 
Min lilla del med all vegansk julmat jag gjort till mig själv och till dem som vill smaka. 
Griljerad rotselleri, Jansons, Grönkålssallad, Rödbetsallas, "Inte så gubbig röra"
och Inlagd Tofu, Aubergine och Palsternacka.
 
 
 
 
 
"Inte så gubbig röra", Rödbetsallas, Senaps Aubergine och Palsternacka,
Skärgårds Aubergine och Palsternacka och "klassisk inlagd Tofu". 
 
 
 
 
 
Grönkålssallad med äpple, apelsin, granatäpple, rostade valnötter och pecannötter. 
 
 
 
 
 
Jansons gjord på mandelpotatis, morötter och rotselleri. 
 
 
 
 
 
Det var så gott!! ꒰⁎ᵉ̷͈ ॣ꒵ ॢᵉ̷͈⁎꒱໊ Det är verkligen roligt när man smakar det man gjort och det blir så bra! Min första veganska jul och jag saknade ingenting, nästan. Den ända saken jag inte hittat någon ersättning för är det här:
 
 
 
Äggost! Det är så gott och en jultradition hos oss. Men iår fick jag stå över då jag ännu inte hittat ett veganskt recept. Jag har dock tänkt experimentera lite framöver och se vad jag kan åstakomma. 
 
 
 
 
 
 
Skål!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
När alla smält maten var det dags för julklapparna! 
 
 
 
 
 
 
 
Vi har ju inga små barn som tror på Tomten längre så det blev ingen Tomte iår. 
Men farfar gjorde ett bra jobb, med hjälp från Victor, med att dela ut julklapparna i sin fina mössa.
 
 
 
 
 
Äntligen fick Victor sitt paket som ha gått och tittat på hela kvällen. Han fick ju det största!
Det innehöll en pulka, som han kan både styra och bromsa, från oss. 
 
 
 
 
 
 
 
Nu när jag räknas till de vuxna blir det inte lika många paket längre.
Men jag fick lakan och påslakan sett från farmor och farfar
och två kokböcker jag suktat efter från mamma och pappa! 
 
 
 
 
 
När alla fått sina julklappar var det dags för alla godsaker att plockas fram. Eftersom vi inte varit hos mormor och morfar som vi brukar så hade jag med mig allt jag bakat. Veganskt såklart! (^  _  -)
 
 
 
 
Lussekatter och granar fyllda med chokladmandelmassa.
 
 
 
 
 
Mjuka pepparkakor med lingon toppade med en cream cheese galsyr.
 
 
 
 
 
Fudge gjorda på Bubs Tomteskallar. Den ena är Hallonknäck smak och den andra Julmust.
 
 
 
 
 
Snickers
 
 
 
 
 
 
Mamma gjorde knäcken iår, men jag bad henne göra dem veganska. Det blev så gott!
 
 
 
 
 
 
Pepparkakor
 
 
 
 
 
 
Saffransmazarin
 
 
 
 
 
 
Raw saffrans chesse cake
 
 
 
 
 
 
Man var allt bra mätt efter detta, hihi! Men det är bara jul en gång om året och jag går alltid "all in". Medan vi mummsade på godis kom det alla längtat efter; Paket-spelet! Vår släkt verkligen älskar det och allas tävlingsinstinkt kommer fram. Det är så roligt, haha! ( ^∇^  )
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kvällen slutade jag på allra bästa sätt; skyp-date med den underbaraste människan på denna jord, min pojkvän Tim! Jag fick faktiskt en julklapp från honom också, vilket var det första jag såg när jag vaknade på julaftons morgon då han skickat ett gullgit medelande. Han har gett mig ett presentkort på en webb-butik som har så mycket söta japanska kläder, helt i min stil! Han är verkligen bäst! Att få skypa med honom och visa honom hur vår jul ser ut i Sverige var så roligt, det gjorde min julafton komplett. Även om jag önskar att han varit här på riktigt istället. ♡ I Love You Tim! 
 
 
Nu sitter jag hemma och bara tar det lugnt. Idag blir det rester och bara slappa. (^    ^) Det är så annandagen ska vara. Imorgon är jag tillbaka på Liseberg igen för att göra mina sista tre dagar. Jag ser fram imot det men kommer även sakna det när det är över. Kanske blir det en sommarsäsong för mig där 2017, vem vet?
 
 
 
Kram på er ❤
 
 
Follow on Bloglovin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

  Namn:
Kom ihåg mig?

  E-postadress: (publiceras ej)

  URL/Bloggadress:


   Skriv din kommentar här så blir jag väldigt glad:

Trackback