Från jord till bord

Kia Ora!
Jag och Josefin har varit ute och planterat hela dagen. Vi har planterat ut plantor i växthusen och sått nya frön. Sen planterade vi även ut några växter runt om stolparna på uteplatsen. (^_^) Vädret har varit så härligt, 22 grader och strålande sol, så det var bara underbart att vara ute och jobba. 
 
Efter lunch fortsatte vi med plantering och vattning av växthusen innan vi gick för att börja skörda lite grönsaker till middagen. Vi försökte plocka så mycket som möjligt av grönsakerna i ett växthus så vi kan få plats att plantera ut nya. Det blev en hel del med bland annat rädisor, betor och kålrötter som vi sen fick sätta och och rensa. (๑ᴖ◡ᴖ๑)
 
 
 
En mega kålrot som växt helt galet mycket. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
När vi rensat klart och gett blasten till hönsen gick vi och började plocka kål och broccoli. Alla växter växer mer än de borde (they are going crazy) så många blommar fast de inte ska blomma. Därför försöker vi plocka så mycket som möjligt innan de hinner börja blomma och alla näringsämnen försvinner. 
 
Middagen ikväll gjorde jag och Josefin tillsammans. Det blev ugnsrostade grönsaker från trädgården (pluss kumara och morötter som inte var från trädgården) som vi sen blandade med bladgrönsaker till en stor sallad. Josefin gjorde några olika röror också med tonfisk och lax. Eftersom det inte finns mycket laktosfria alternativ när det kommer till keso, crème fraiche och liknande på Nya Zeeland la jag bara undan lite tonfisk och lax till mig utan något på. (^ _ -)
 
 
 
 
Sallad full av massor av gott!
 
 
 
Två röror med tonfisk och två med lax. Sen hade vi naturell surimi också. 
Vinflaskorna är med vatten i. Jag vet inte om jag nämnt förut att vi har tomma vinflaskor som vi fyller med vatten. 
Så vi brukar säga; utan kort = vatten, med kork = vin. (๑>ᴗ<๑)
 
 
 
 
 
Efter middagen plockade jag och Josefin undan och diskade, sen gick jag ut och hjälpte Geoff med att mata hästarna. Hästarna mår förresten fortfarande bra och de får mediciner för att förhindra lunginflamation. Jag hoppas verkligen det hjälper, vi har verkligen fått nog av sjuka hästar så kan de inte få hålla sig friska nu! 
 
Vi gick alla och gjorde oss iordning rätt tidigt. Jag gick därför in på rummet i god tid och har suttit och bokfört lite efter allt mitt shoppande det senaste, hihi! ( •ॢᴗ•ॢ⋈)
 
 
 
Men nu ska jag snart lägga mig och sova så jag får sova ut ordentligt efter flera nätter med få timmars sömn. 
 
 
Kram på er ❤
 
 
Follow on Bloglovin


Kommentarer
Postat av: norrbotten emma

så gott med sallad :D

ha en fin onsdag

2015-10-07 @ 10:46:33
URL: http://nouw.com/lillemmish

Kommentera inlägget här:

  Namn:
Kom ihåg mig?

  E-postadress: (publiceras ej)

  URL/Bloggadress:


   Skriv din kommentar här så blir jag väldigt glad:

Trackback