Waitomo Black Water Rafting

Hi!
Jag hade en rätt lugn och skön morgon hemma hos Doris. Vi åt frukost tillsammans innan hon åkte till jobbet. Jag lämnade lägenheten inte så långt därefter för att promenera in till busstationen. Det tog inte lång tid att gå och det var soligt ute så det var rätt härligt. (^   ^)
 
Bussen tog mig till Waitomo där mitt första äventyr från the Middle Earth Trilogy (paketet som jag bokat) började; Black Water Rafting genom Black Labyrinth. Jag har varit under marken större delen av dagen och vandrat genom grottor och tunnlar med vatten som forsar genom dem och där det i taken var fullt av lysmaskar. Ibland var vattnet så djupt att vi flöt omkring i stora runda "badringar". På vissa ställen släckte vi då våra pannlampor och flöt runt och bara tittade på alla lysmaskarna som lös uppe i taket. Vår guide var bra på att sjunga så han sjöng ofta när vi gjorde det vilket gav det hela en magisk stämning. 
 
Guiden hade en kamera med sig så efter turen kunde man köpa ett minneskort med bilderna han tagit. Det är svårt att förklara hur fantastiskt vackert det var i grottorna, så här kommer några bilder så ni kan få en liten bild av hur det var. 
 
 
 
Vi hade tur i vår grupp för vi var bara 4 stycken.
Vanligtvis brukar man vara 12, men 8 personer var väldigt försenade
vilket gjorde att de fick gå i en senare grupp.
Vi fick därför en guide och en "medhjälpare" för fyra personer vilket var lyxigt.
 
 
 
Här har vi precis tränat på att hoppa baklänges, med ringen bakom oss och landa i vattnet utan att ramla ur ringen. 
Detta var för att vi senare gjorde det vid flera vattenfall (små vattenfall) i grottorna.
 
 
 
 
 
Detta var ända bilden med lysmaskarna.
Det var vanligtvis fler och de lös mycket klarare, som små stjärnor i taket.
Det är lysmaskarnas bajs som lyser, och inte själva masken.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ibland var passagerna väldigt trånga och
på vissa ställen fick man ligga ner och ha huvudet mellan vattenytan och berget/taket och dra sig fram.
Det var lite halvläskigt eftersom man nästan var tvungen att ha huvudet under vattnet för att komma fram, 
det var inte mycket luft mellan vattnet och berget. Men det gick bra!
Efter att ha gjort det en gång var det inte så svårt sen. (^ _ -)
 
 
 
Man känner sig verkligen vacker i våtdräkten, hjälmen och man är alldeles dyngsur.
Men man glömde det rätt snabbt, för det var så vackert runtomkring
och spännande att ta sig fram. Man vet aldrig vad nästa "hinder" är.
 
 
 
Jag ser ljuset!
 
 
 
 
 
Vi gjorde det!
 
 
Eftersom vi bara var fyra personer gick allting mycket snabbare. Så istället för att gå tillbaka till stället bilen hämta upp oss på, åkte vi kana ner i floden och guppade runt på ringarna. När vi kom till bryggan hade vi fortfarande tid kvar så alla gjorde olika sorters roliga hopp ner i vattnet med ringen. (^_^) Det var verkligen en helt fantastisk upplevelse att få spendera dagen nere i grottorna, något som jag måste göra om! Det finns fler grottor än bara Black Labyrinth så det finns mer för mig att upptäcka! Det är som en helt annan värld där nere och man glömmer allt annat. Jorden är verkligen en helt fantastisk plats!
 
 
Mycket mer har jag inte hunnit med idag. Vi var nere i grottorna i ca 3 timmar. Sen hade jag två timmar som jag väntade på bussen. Jag passade på att äta lite och tog en promenad. 
 
 
Nu sitter jag i Doris lägenhet, hon är inte hemma ännu men ska komma hem vilken sekund som helst. Imorgon börjar mitt andra äventyr, då jag lämnar Hamilton och åker mot Rotorua. (^   ^,)
 
Kram på er ❤
 
 
 
 
Follow on Bloglovin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

  Namn:
Kom ihåg mig?

  E-postadress: (publiceras ej)

  URL/Bloggadress:


   Skriv din kommentar här så blir jag väldigt glad:

Trackback