How to grocery shopping

Hello!
Det har regnat i princip hela dagen idag så vi har fått hitta på saker inomhus. (^   ^) Först försökte jag, Anette och Sofie (en av de franska wwoofarna) plocka kastanjer i regnet. Det gick tyvärr inte jättebra då det verkar som pungråttorna har ätit de flesta. Vi gick därför in och satte oss framför brasan och knäckte valnötter istället. Vi har lyckats knäcka en hel del valnötter så nu ska vi nog klara oss ett tag. (-‿)
 
Mitt på dagen åkte jag med familjen in till Feilding, wwoofarna stannade hemma. Geoff var och klippte sig medan jag och Anette handlade mat. Vi var även inne på theWareHouse en snabbis där jag hittade en söt onepiece/kigurumi i form av en rosa, fluffig björn (den ser nästan ut som en kramnalle)! Kunde inte låta bli att köpa den när den var på rea. 
 
När vi var i affären kom jag på att jag inte visat er det konstiga sättet kassorna fungerar. Betalningen fungerar som vanligt men det är inga rullband som vi är vana vid i Sverige
 
 
En av de dyrare mataffärerna, där packar kassören/kassörskan ner det i små plastpåsar åt dig.
Som ni ser är det inte mycket plats för matvarorna på den lilla platformen efter kassan.
 
 
 
 
En av de billigare mataffärerna där du får packa själv. 
Kassören/kassörskan lägger matvarorna direkt i en tom vagn,
sen byter du din urplockade tomma vagn mot den vagnen de precis packat åt dig.
Du kan köpa påsar och gå över till andra sidan där det finns bänkar så du kan packa ner det själv.
 
  
Vi åker oftast till två olika affärer då de billigare har ett mindre utbud av märken och matvaror. Ibland är det något specielt vi vill ha och åker då till den dyrare mataffären först. Anledningen till varför den är dyrare är för att de packar matvarorna åt dig. Jag tycker det är ett väldigt konstigt system och blev förvånad de första gångerna jag var med och handlade. Systemet i Sverige är så mycket bättre och matpåsarna rymmer mycket mer än de små plastpåsar man får här. (๑>ᴗ<๑)
 
 
När vi kom hem tittade vi på en film. "The Secret Garden" heter den och har bland annat Maggie Smith med som skådespelare. Jag har sett den förut men mindes väldigt, väldigt lite av den. Jag gillar den. (。^‿^。)
 
Senare hjälptes jag och Caelan åt med att baka en raw brownie som en försenad morsdag (som var i söndags här) kaka till Anette. Den innehåller bland annat avokado, men man känner knappt smaken av det. Den blev väldigt god och var uppskattad!
 
 
 
 
 
 
 
 
Nu ska jag gå och stänga av ungen med valnötter i. Håller på att rosta tre plåtar fulla. Jag fick inte paltts med allt så får fortsätta torka och rosta imorgon. 
 
Kram på er ❤
 
Follow on Bloglovin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

  Namn:
Kom ihåg mig?

  E-postadress: (publiceras ej)

  URL/Bloggadress:


   Skriv din kommentar här så blir jag väldigt glad:

Trackback