Training Naked

Hi!
Dagens första uppdrag blev att mocka bajs på gårdsplanen och runt om i trädgården. (^ _ ^) Självklart efter att jag haft min frukost och plockat undan lite i köket. (^ _ -) Efter att ha mockat det hästarna bajsat under natten gick jag ner till fruktträdgården. Det är ett av de områdena där vi inte har mockat de senaste dagarna så det var en hel del bajs som behövde tas undan. Men i fruktträdgården behöver man inte plocka med skottkärra utan där slänger vi bara in bajset runt träden. (^    ^) Det är jättebra näring för träden och vi slipper gå till gödselstacken/komposten (vår kompost är hästbajs, bananskal och kaffesump) för att hämta gödsel och sprida ut under träden. Det tog hela förmiddagen så när jag var klar gick jag in och åt lunch. 
 
Senare gick jag, Anette och Geoff (Caelan var i skolan) ut och tränade hästarna. Jag tränade såklart Svans. Vi två fortsatte vår träning med att han ska stå still vid något där jag kan hoppa upp. Det gick superbra idag! (๑ᴖ◡ᴖ๑) Först var det lite motvilligt som det brukar och han ville gärna backa så jag stod framme vid hans huvud istället för vid sidan av honom. Men han förstod snabbt vad det var jag ville. Efter att jag kommit upp en gång på varje sida gick det sen lättare och han stod mer och mer stilla för varje gång. Tillslut flyttade han sig inte alls när jag hoppade upp så jag kunde sen glida av ner på stubben (som jag använde att stå på för att hoppa upp) igen när jag hoppade av. Jag fick honom även att flytta sig och ställa upp bredvid stubben medans jag stod på stubben. Han är så duktig! ꒰ ◕▽◕ ꒱໊ Jag tränade också lite med en stol, som han inte är lika bekväm med som stubben. Men tillslut kunde jag hoppa upp med stolen med och han stod still. Hela tiden när vi tränar är han "naken" som det heter på engelska (naked riding), jag har ingen grimma eller någonting på honom. Han följer mig så bra så det finns inget behov av att ha något på honom när vi är på gårdsplanen. Går vi därimot ut vill jag ha något på honom utifall det skulle hända något. 
 
Jag tänkte vi skulle avsluta med lite transportträning men Hrima stod utanför transporten. Hon gillar att komma fram för att se om man har något godis och brukar ofta jaga bort de andra hästarna. Men jag tänkte att jag försöker gå till transporten med Svans iaf och hoppas hon flyttar på sig. När vi närmade oss började hon komma mot mig, som jag trode hon skulle. Men denna gången gick Svans imellan och jagade iväg Hrima, haha! Det var som han försökte säga; Jag tränar här nu med denna tjejen så håll dig undan! Han är för söt! ( ◠‿◠ ) Tranportträningen blev sen inte så långvarig då Svans gick raka vägen med mig in i transporten med en gång. Klicker träning är verkligen helt fantastiskt! 
 
När Anette åkte för att hämta Caelan började jag skära upp lite mer morötter och små plockade med lite olika saker. Senare gick vi allihopa ut på en liten grästräningstur upp längs vägen. Jag hade Svans, Anette hade Pipar och Geoff ledde Páfi som hade Caelan på ryggen. Alla hästarna var jätteduktiga! Jag hade bare ett grimmskaft runt halsen på svans (vi hade ingen mer halsrem) utifall jag behövde leda honom något, men det behövdes aldrig. Han var jätteduktig och jag lyckades få honom från gräset flera gånger bara genom att gå fram och säga hans namn. Jag fick honom även att motstå gräset på de ställen där vi inte vill att de ska äta! (^ _ ^) Det har varit en toppen dag med otroligt rolig träning med hästarna! 
 
 
 
 
 
 
 
Jag fick några jättesöta suddgummin av Caelan när han kom hem. 
Han sa att han valde dem till mig för jag älskar Hello Kitty! Han är så gullig! 
 
 
 
Sen har vi bara tagit det lugnt resten av kvällen. Det har verkligen varit en härlig dag, även om det inte har varit något speciellt är det ändå en sån där dag man känner sig otroligt nöjd med! (^  -  ^) Mycket är nog tack vare de fantastiska hästarna. Med klickerträningen binder man starkare band och lär verkligen känna varandra, man blir vänner med ömsesidig respekt och man lär sig lita på varandra. Det gör att det hela blir så roligt!
 
 
Imorgon ska vi fortsätta med det nya växthuset och lägga ut en mittgång så jag kan börja fylla på med hästbajs varje gång jag mockar. (^  ^,) Det är så härligt nu när våren börjar komma och man fixar iordning allt i trädgården! 
 
Men nu är det dags för mig att säga God Natt!
 
Kram på er ❤
 
 
Follow on Bloglovin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

  Namn:
Kom ihåg mig?

  E-postadress: (publiceras ej)

  URL/Bloggadress:


   Skriv din kommentar här så blir jag väldigt glad:

Trackback