Once were Warriors

Kia Ora!
Jag har hjälpt till med att klyva en massa ved idag. Jag, Angeliqa och Florian började med att klyva ved och senare kom Geoff och hjälpte oss, Anette och Cealan var i skolan. Det kändes i både armar och ben efter att ha bärt och staplat ved hela förmiddagen, men jag ser det som en workout! (^  _  -)
 
När Anette och Cealand kom hem åkte jag med Anette till Feilding för att göra några ärenden och handla mat. Det är ju påskhelg så affärerna kommer inte ha uppet imorgon (långfredag) och som belöning för att vi bärt ved hela morgonen fick vi välja vad vi ville handla. Till Florian köpte vi bl.a. ingredienser så han har gjort en tiramisu som står i kylen och ska stelna till imorgon, yummie! *.⋆( ˘̴͈́ ॢ꒵ॢ ˘̴͈̀ )⋆.*
 
Nu har vi precis kollat på en film allihopa (förutom Caelan som sover). Det är en Nya Zeeländsk film som heter Once were worriors. Att säga att det var en rolig film skulle vara fel, men det var en riktigt bra film som visar baksidan av det Nya Zeeländska samhället. Det visar också lite från Māori kulltur vilket var vädligt intressant. Jag vill inte "spoila" för mycket av filmen utan tycker ni ska titta på den själva istället för den är verkligen sevärd. 
 
 
 
 
 
 
 
Ju mer jag lär mig om Māori kulltur ju häftigare tycker jag det är. Deras danser, språket, sättet de förhåller sig till naturen och levande varelser! Det tråkiga är att inte alla ser detta och istället vänder ryggen åt dem för att de är annorlunda. Engelsmännen förde med sin kulltur hit och gjorde Nya Zeeland till "sitt hem", men det var Māorierna som var här först. Vi är alla människor och vi delar alla denna planeten tillsammans med alla levande varelser = alla ska bli behandlade lika såväl djur som människor, svarta som vita, kvinnor som män; alla är vi lika värda! Varför har vissa människor svårt att se det, det förstår inte jag. 
 
Men jag tror fortfarande att denna världen är på rätt väg, även om det är en lång väg kvar. Tänk vad underbart med en värld utan krig och hat där djur och människor lever sida vid sida och respekterar alla som de är. Det är ju alltid något att sträva efter. 
 
 
Nu har jag fått skriva av mig lite och ska med dessa ord säga god natt! (^   ^)
 
Kram på er ❤
 
Follow on Bloglovin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

  Namn:
Kom ihåg mig?

  E-postadress: (publiceras ej)

  URL/Bloggadress:


   Skriv din kommentar här så blir jag väldigt glad:

Trackback