Borås Djurpark

Nihao!
Jag hoppade, bokstavligt talat, upp ur sängen imorse även om klockan ringde tidigare än vanligt. Annledningen var att jag har varit på studieresa till Borås Djurpark med klassen. Trotts kylan och regnet var det väldigt roligt och intressant. Vi hade en guid med oss som berättade om Borås, deras arbete med djuren och visade oss runt bland hägn och stallar. Något spännande som också hände var att vi inte kunde gå till elefanterna som planerat, en av girafferna satte nämligen igång att föda. Girafferna och elefanterna finns i samma stall så därför gick vi inte dit för att undvika att stressa giraff-honan. Jag hoppas allt har gått bra och att de nu har ett nytt, friskt giraff-föl på Borås!
 
 
Jag hade med mig kameran idag men när jag nu skulle lägga över bilderna i datorn märkte jag att jag glömt sladdar och minneskortsläsare hemma. (- . -') Därför får det bli några mobilbilder tills jag kommer hem och kan komma åt bilderna från kameran. 
 
 
Savannen där de har samgång av zebror, kafferbuffel, giraff, elefant, bläsbock, struts,
eldantilop,hjälmpärlhöna och trubbnoshörning.
 
 
 
Schimpanserna
 
 
Jag tyckte det var trist att se schimpanserna och orangutangerna i så små hägn, de är ju inte ute denna tiden av året. Särskilt schimpanserna såg rätt deppiga ut, eller så var de bara trötta eftersom de vilade när vi kom. Borås gör ändå ett bra jobb, jag menar inte att de behandlar djuren dåligt. De gör det bästa av situationen och aktiverar djuren på många olika sätt. Alla har ju blandade meningar om djurparker men jag tycker man ska skaffa sig information om vad de gör innan man bestämmer sig för vad man tycker. 
 
Djurparker jobbar främst med bevaranade av arter, forskning för att få förståeelse om hur djuren lever och fungerar, utbildning och information. Man försöker även att släppa ut djur i det vilda så gott det går, men där blir det ofta konflikter med människor i de områden man släpper ut djur i.
Det är inte pengar som är den stora anledningen till varför man har djurparker längre utan man jobbar mer och mer för djurens bästa. Apanläggningen på Borås Djurpark är något de vill bygga om och mordärnisera, men det kostar pengar som de inte har. För inte så länge sedan gjorde de en jättesattsning och byggdeom hela björnhägnet. Björnhägnet är verkligen jättefint nu och modärnt vilket gör det bättre för björnarna och underlättar för djurvårdarna. 
 
Jag kan själv tycka det är fel att ha djur i bur och i en perfekt värld borde alla djur vara fria. Men vi lever inte i en perfekt värld och djurparkerna blir bara bättre och bättre på att ta hand om sina djur på bästa sätt och de gör ett bra arbete för att hjälpa hotade arter. Utan djurparkerna och deras avelsprogram kanske flera arter redan hade varit utrotade. De hjälper även till att informera allmänheten och få folk att förstå. Det är lättare att rellatera till ett djur när man själv har sätt det i verkligheten, det får folk att öppna upp ögonen. Alla har rätt till sina åsikter men detta är min åsikt om djurparker. Sen finns det ju undantag med vissa djurparker i världen där utvecklingen inte har gått frammåt. Det finns föreningar man kan se om en djurpark är medlem i för veta om det är en "bra" djurpark för djuren, några av dem är: EAZA, Svenska Djurparksföreningen, WASA, ISIS, IZEA, CBSG och IUCN
 
 
Det blev ett längre inlägg än vad jag trott, hehe. Men kände att jag behövde skriva av mig lite vad det gäller djurparker. (^  ^) Nu ska jag krypa ner i sängen. Imorgon har jag nationella prov i svenska så jag lär behöva en god natts sömn. 
 
Sweet Dreams ❤
Follow on Bloglovin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

  Namn:
Kom ihåg mig?

  E-postadress: (publiceras ej)

  URL/Bloggadress:


   Skriv din kommentar här så blir jag väldigt glad:

Trackback