Yukata

Konnichiwa!
Tur att jag fick en sova lite längre imorse för jag kom inte i säng förän väldigt sent igår. Idag spenderar jag hela dagen tillsammans med min värdfamilj, vi har redan varit iväg på en festival och ska senare iväg till en annan. 
 
 
Efter frukosten imorse kom Akiko in med en påse. Hon och Fumi plockade sen upp en underbar vit Yukata med Hello Kitty och blå blommor på med en gul obi (bandet runt magen). Det är en present från dem till mig, jag blir så glad! En yukata är en enklare variant av kimono som man har på sommaren, kallas också sommar-kimono. De hjälpte mig på med den så jag hade den när vi gick till festivalen. Nu är vi hemma och vilar lite, så då har jag tagit av den igen men sen i eftermiddag ska jag ha den igen på den andra festivalen. Jag verkligen älskar den, de är så snälla!! o(◠‿◠)o
 
Festivalen vi var på är en local festival i Fuchu vid templet Ookunitama. Det var jättemysigt med alla stånden som sålde massvis av god mat. Istället för att skriva långa rader lägger jag upp några bilder, det är lättare att förklara då, jag tog med mobilen istället (^_-) (jag kunde inte få med mig kameran när jag hade yukatan på mig).
 
 
 
 
Ståndet till höger säljer choklad doppade bananer i olika smaker
toppade med kokos eller strössel. Jättegott!
(till vänster kan ni se Taro)
 
 
Choklad smak med kokos topping.
 
 
 
Innan man går in på det heliga området måste man tvätta av händerna och skölja ur munnen.
Här tvättar Akiko sina händer.
 
 
 
Där var en lite uppvisning med katana. Jag filmade lite så en video kommer dyka upp så småningom.
 
 
 
Jag bakifrån. (^  ^)
 
 
 
 Templet där vi bad.
När man ska be kastar man ett mynt i en låda. Sen bugar man två gånger, klappar händerna två gånger
och bugar en gång till medans man tyst ber en bön. Jag bad om att få återvända till Japan.
 
 
 
 På alla lyktstolpar hade de hängt upp speciella lyktor som de har speciellt för festivalen.
 
 
 
 Lunch på en japansk hamburge-kedja. De hade mycket bättre mat än macdonald's.
 
 
Jag tog hamburgare med räkor friterade som en burgare, sallad och dressing.
Istället för pommes frites kunde man välja olika sallader,
men man kunde såklar få pommes fritez och de fanns då i många olika smaker.
Jag valde sallad med räkor och att dricka is-tee med persiko smak.
 
Påvägen hem stannade vi till en i en rolig butik där allt kostade 100 yen (ca 7kr). Jag hittade massor av kul, bland annat lite presenter att ta med hem till Sverige. (^ - ^)
 
 
Kenji kom hem för en stund sen, han har varit på en affärsresa. Han hade med sig en present, en liten handduk med Hello Kitty på. De är så snälla! Just såna små handukar/näsdukar bär alla japaner runt på för att torka svett eller annat. Snart ska vi fika tror jag, Fumi köpte med lite japanska sötsaker påvägen hem från festivalen. (^_-)
 
Jag längtar redan tills ikväll då vi ska iväg igen och jag vill ha på mig yukatan igen. Jag verkilgen älskar den!
 
Follow on Bloglovin


Kommentarer
Postat av: Tokyo - Love

Åh så fin yukatan var! Har också en som jag köpte i Kyoto 2010 men har inte haft tillfälle att använda den..

Svar: Tack! Det är min första Yukata, sen fick jag ju en från skolan också. (^_-) Tyvärr ligger de fortfarande nerpackade hemma, jag har inte häller haft något tillfälle att använda dem... Så småningom har jag tänkt köpa en provdocka att sätta Yukatan på, nästan som en prydnad. (^ ^)
Kram på dig <3
Elin Larsson Verta

2014-02-24 @ 20:40:09
URL: http://sakuradesu.blogg.se
Postat av: Tokyo - Love

Sv: Låter fint! Har inte plats, men annars var det en bra idé

2014-02-25 @ 21:01:37
URL: http://sakuradesu.blogg.se

Kommentera inlägget här:

  Namn:
Kom ihåg mig?

  E-postadress: (publiceras ej)

  URL/Bloggadress:


   Skriv din kommentar här så blir jag väldigt glad:

Trackback