Auschwitz

Hi!
Nu har jag äntligen fått satt mig och redigerat alla bilder tagna i Auschwitz. Så här kommer bilder med beskrivning. :)


Här ser ni själva lägret där fångarna hölls fångna.


För att höra guiden bättre så fick alla hörlurar och en mottagare.


Den berömmda skylten "Arbeit macht frei" ("arbete ger frihet")
Detta är en kopia eftersom den riktiga skylten blev stulen 2009 och hittades i tre bitar.


Inne i lägret.


I ett av husen var väggarna klädda med bilder på fångar som blev avrättade/dog.


Skytteväggen. Här avrättade men fångar genom att skjuta dem i nacken. Den stora sten "väggen" står där för att dölja hålen i muren efter alla skott. Blommorna har besökare lagt där till minne av de som dog.


En varningskylt om att inte korsa stängslet.


Glasögon från de som gasades ihjäl.


När judarna kom till Auschwitz så sa "vakterna" åt dem att skriva namn på sina väskor så att de kunde skicka väskorna till dem senare. Såklart så var det ju ingen som fick tillbaka sin väska, "vakterna" sa bara så för att hålla judarna lugna. Här är högen med väskor till de som blev ihjäl gasade.


Detta tyckte jag var svårast att se. En trasig docka och barnkläder. Det gör ont i en att tänka på alla de barn som dog.


Skor som tillhörde de som gasades ihjäl.


Hår från de som gasades ihjäl.


Burkar som användes för att gasa fångarna.


Ugnarna där man brände kropparna.





Auschwitz ||  (Birkenau)


Porten tågen med alla fångar kom genom.



En av "sov-barackerna"


Toaletten.


Skårstenar som är kvar från alla baracker.




Plattsen där "fångarna" klev av tåget och blev uppdelade.




Det är verkligen hemskt att någon äns kan komma på tanken att bygga läger där man dödar andra människor. :'( Jag tycker det är väldigt bra att de bevarar detta som ett muséum så alla kan komma dit och se det hemska som än gång hände så det inte händer igen.

Jag kan sammanfatta hela resan så som de flessta gör, det är ett minne för livet. <3

Follow on Bloglovin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

  Namn:
Kom ihåg mig?

  E-postadress: (publiceras ej)

  URL/Bloggadress:


   Skriv din kommentar här så blir jag väldigt glad:

Trackback