Guidad dag

God morgon!
Ush, vad jag är trött nu! Och det trista gråa vädret gör ju inte saken bättre. -.-

Ne, det blir att gå och mysa ner sig på soffan med en bra film nu. ^-^

Men först kan jag berätta om en heldag vi hade nere i Tunisien med en Svensk (!) guide (henne hittade vi inte genom apollo, som vi reste med).
Då åkte vi först till Sidi bou said. Det är en stad där alla husen är vita med blåa fönster och dörrar. Många konstnärer m.m åker dit för att få insperation och lugn och ro. Jag förstår varför för det var otroligt vackert!


Här ser man staden från håll. Växten ni ser längst fram är en alovera växt. ^-^


Bild tagen inne i Sidi bou said. <3


Så här ser dom flesta dörrarna ut i Tunisien (kan ha andra färger). Denna är ju självklart blå eftersom kortet är taget inne i Sidi bou said. Ni ser kanske att det finns två stora dörrar och en liten. Det beror på att här bor det en mamma, pappa och ett barn. Om dom får ett barn till så sätter dom in ännu en dörr (fråga mig inte hur dom gör med tredje barnet ;P)


Efter Sidi bou said åkte vi vidare till Carthage. Det är ruiner ifrån romartiden. Det var väldigt häftigt att dom hade lyckats bevara allt så bra. Vi var också vid Carthages gammla "badplatts". När Marie (guiden) berättade om "badplattsen" så beskriver hon det som ett spa. Dit åkte alltså dom som behövde vila upp sig. Dom bodde där och badade och tog det lugnt. ^-^



Första plattsen vi var på i Carthage. :)


Jag bredvid en gammal, hög pelare :)


Pärlor ifrån rommartiden ;O


Dom hade tillochmed hittat en gammal tärning! ;D


Här är jag vid en fontän som fortfarande fungerar ;P


Här är "badplattsen". Ena hållet fick vi inte ta kort åt för i bakgrunden där låg president palatset. Om jag hade tagit kort på det så kunde poliserna ta min kamera. Man fick inte ta kort på poliserna häller. Väldigt stränga regler så man fick lov att vara försiktig.


När vi hade sett allt historiskt så åkte vi till huvudstaden Tunis och gick inne i däras torg. Det var mycket trängsel och många försäljare som drar i en så jag kunde inte ta kort där.

Det var en väldigt rolig dag och det var skönt med en svensk guide. :)
Follow on Bloglovin


Kommentarer
Postat av: ANNA PEDERSEN

svar: jaa :D kram på dig med!

2010-11-03 @ 10:52:05
URL: http://annapedersen.se

Kommentera inlägget här:

  Namn:
Kom ihåg mig?

  E-postadress: (publiceras ej)

  URL/Bloggadress:


   Skriv din kommentar här så blir jag väldigt glad:

Trackback