In the Kitchen all day long

Moshi Moshi!
Jag har mått bättre idag och varit piggare igen. Det är tur eftersom vi ska åka iväg imorgon. Jag har därför tillbringat dagen i köket med att baka och förbereda mat inför resan. (๑ᴖ◡ᴖ๑) Jag har bland annat gjort en mannagrynspudding, mängder med gifflar, fisk i citron, kokat bönor och satt en bröddeg. Bröddegen tyckte jag inte jäste så bra så jag hade inte tänkt baka ut den, klockan var ändå mycket och det kändes meningslöst att ställa mig i köket igen så sent på kvällen för att baka ut ett bröd som kanske ändå inte kommer gå att äta. Geoff ville ändå testa och ställde sig nu på kvällen och började baka ut det iaf. Förhoppningsvis blir brödet okej, han sa att han tycker det ser ut som det jäst lite iaf. 
 
Det här med jäst är rätt "svårt" här på Nya Zeeland. Jag vet inte om jag nämnt det förut men de har bara torrjäst, färsk jäst går inte att få tag på. Alla recept jag använder mig av måste jag därför försöka göra om och nästan testa mig fram. Jag har börjat lära mig hur jag ska göra och har ännu inte misslyckats. Men jäsen jag använde idag var jag osäker på om den var för gammal eller inte. Förmodligen var den inte den bästa eftersom brödet normalt jäser dubbelt så mycket än vad det gjorde nu. Det är svårt att se på torrjäst om den är för gammal eller inte, bäst före datumet går inte att lita på för jästen kan ha "dött" innan bäst före datumet gått ut. Det är ofarligt att använde det men degen kommer inte jäsa. 
 
På eftermiddagen, mitt i bakandet, tog jag en paus för att åka med till Apiti och kolla på savmparna de forskar om. Det var rätt intressant, men tyvärr verkar det inte finnas mycket ätbara svampar på Nya Zeeland vilket gjorde det hela lite mindre intressant. Men det var roligt att kolla på alla olika svampar de hittat. (◠‿◠)
 
 
 
Jag tyckte denna var så fin, den ser nästan ut som en korall. 
 
 

Imorgon åker vi som sagt iväg, tjohoo!! o(〃^▽^〃)o  Imorgon bär resan av mot Lake Taupo. Vi kommer även försöka göra regelbundna stopp och se om vi hittar olika sevärdigheter. Vi har även två ställen vi planerat att åka till i Taupo, men jag vill inte avslöja något ännu utan berättar mer om det imorgon. Jag har min iPad och dator med mig och jag fixade ju för ett tag sen så jag har internett på iPaden. Därför kommer jag kunna blogga även när vi är iväg. 
 
Men nu ska jag fortsätta packa det sista och sen krypa ner i sängen. Vi ska försöka komma iväg tidigt så vi hinner med så mycket som möjligt. 
 
Kram på er ❤
Follow on Bloglovin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

  Namn:
Kom ihåg mig?

  E-postadress: (publiceras ej)

  URL/Bloggadress:


   Skriv din kommentar här så blir jag väldigt glad:

Trackback