Kaikoura Whale Watch

Kia Ora!
Imorse lämnade vi mysiga Gunyha Country Estate för att styra färden mot Kaikoura. Resan flöt på rätt bra, vi stannade till några gånger som vanligt för toalett och bensträckare. Nya Zeeland slutar aldrig överväldiga mig med sina fantastiska vyer så här kommer några bilder jag inte kunde låta bli att längs vägen. (๑>ᴗ<๑)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vi kom fram lagom till att checka in inför vår valsafari vi hade bokat till idag.(*⌒ヮ⌒*)Detta är något vi alla verkligen sett fram imot och vädret var helt underbart så allt såg bra ut redan från början. Vi fick först se en kort säkerhetsfilm innan vi åkte buss till hamnen där båten stod. Medan vi började åka ut pratade guiden om det marina livet och lite annan information som kan vara bra att veta. Han fortsatte sen med olika informationer och fakta om djurlivet varje gång vi förflyttade oss från olika platser med båten. Vi hade värdlens tur och har fått se tre kaskelotter, sälar, albatrosser och "dusky dolphins" (på svenska; södra atlantvitsiding)! Det var helt fantastiskt, jag kan fortfarande knappt tro det! Detta är något man inte kan beskriva med varken ord eller bilder, man måste nästan uppleva det själv. Men här kommer iaf en bild-bomd från dagen för att ge er en liten inblick av hur en valsafari kan se ut. (๑ᴖ◡ᴖ๑)
 
 
 
 
Albatross
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Utsikten var helt otrolig!
 
 
 
 
 
Första kaskelotten; Tiaki.
Tiaki har återvänt till Kaikoura varje år sedan 1994.
De döper valarna för att kunna hålla koll på de olika individerna. 
Ett sett att se skillnad på dem är deras stjärtfena. Varje val har en unik stjärtfena, precis som vi har fingeravtryck.
I Kaikoura finns det bara manliga kaskelotter då det är för kallt för honorna.
 
 
 
 
 
 
Kaskelotter äter byten de hittar nära havsbotten, oftast "squid" men ibland även hajar och fiskar.
 
 
 
 
 
 
 
Valarna stannar oftast vid ytan i 5-10 minuter för att hämta luft innan de dyker igen. 
De brukar stanna under ytan i 40-60 minuter men rekordet man har räknat är två timmar. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det var fler båtar runt valarna.
Därför kunde jag ta kort på en likadan båt som vi var ute med så man kan se hur de ser ut. 
Valarna är i ungefär samma storlek som båten.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Strax efter Tiaki dykit fick vi syn på några små sälar som hoppade förbi.
 
 
 
 
 
 
Det tog inte lång tid innan vi hittade nästa val.
De sa tyvärr inte vad denna heter.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sisst stötte vi på en stim med delfiner. De var verkligen lekfulla och simmade både runt och under båten.
Flera av dem hade små ungar som simmade bredvid. Det var verkligen fantastiskt!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Detta är verkligen en dag att minnas, sista dagen på 2015 kunde inte varit bättre!
 
 
2015 har verkligen levererat från början till slut. Man brukar ju säga i början av varje år att "detta ska bli mitt år" och jag kan säga att 2015 blev mitt år. Allt började med att jag förberedde inför min flytt till Nya Zeeland för att jobba som au pair i ett år. Jag var väldigt nervös och åkte med inställningen att blir det inte bra kan jag alltid åka hem. Men jag hade inte behövt oroa mig ett dugg! Jag hamnade hos världens härligaste familj och har fått träffa Anette, Geoff och Caelan som är helt underbara! Jag stormtrivs hos dem och är så glad över att de tagit in mig i sitt hem, det känns som jag är en del av familjen och jag kallar dem nu för min Nya Zeeländska familj. (^   ^) Jag har även fått lära känna många underbara människor genom dem; Kate och Alex och Leo, Linda och Geoff och Lucas, Justin, Steff och Dess och många fler! Jag är så otroligt tacksam och kan nästan inte fatta vilken tur jag haft som hamnade här. Sen får vi inte glömma alla härliga wwoofar jag fått träffa. Jag vågar inte nämna alla vid namn eftersom jag säkert kommer glömma någon. Men Sandra och Sven måste såklart nämnas, två härliga tyskar som lät mig följa med dem i sin jucy bil på äventyr runt Nya Zeelands nordö. Vi hade jätteroligt ihop och jag kommer aldrig glömma allt vi upplevde tillsammans. I andra halvan av detta året kom nästa wwoofer som har blivit en otroligt bra vän till mig; Josefin. Det är roligt att man kan åka till andra sidan jorden och sen träffa en svensk som man klickar med direkt. Vi är lika tokiga båda två och har så roligt tillsammans! Jag kan verkligen vara mig själv med henne och hon har fått mig att växa som person, jag vågar mer och känner mig inte som den blyga lilla tjejen längre! Jag tror (och hoppas) Josefin är en vän jag kommer ha resten av livet, hon är verkligen fantastisk! Tack för att du är du! Nu i slutet av 2015 träffade jag en speciell person som kommit in i mitt liv och jag kan inte riktigt förstå det ännu. ❤  Allt känns så overkligt men jag är samtidigt otroligt glad för allt och alla jag fått lära känna. 
 
Därför fortsätter jag nu in i 2016 med samma inställning; detta kommer bli mitt år! Än så länge har jag ingen aning om vad som kommer hända och vart i världen jag kommer befinna mig. Men jag fortsätter med att ta allt som det kommer, livet har en förmåga att lösa sig av sig självt om man bara vågar chansa ibland. Med detta önskar jag er alla ett Gott Nytt år! Jag hoppas erat 2015 har varit lika bra som mitt och att ni får en bra start på 2016. 
 
 
Massor av Kramar från mig till er ❤
 
Follow on Bloglovin


Kommentarer
Postat av: Josefin

Detsamma Elin. Jag kan inte fatta att det krävs en resa till andra sidan jorden för att möta en av de bästa personer som jag nu känner! Du betyder massor och är helt underbar. Våran vänskap kommer att vara länge må du tro, mig blir du inte av med :D

2015-12-31 @ 19:58:22
Postat av: Anette

Aww, du aer foer gullig :)! Stora kramar och vi ser alla fram emot att se hur 2016 blir :). Kram, din NZ familj

2015-12-31 @ 21:32:38
Postat av: Anonym

Tim is in love with @_amandajaane_xo not you...

2016-01-01 @ 08:50:52
Postat av: Anonym

Tim is in love with @_amandajaane_xo not you...

2016-01-01 @ 08:50:53

Kommentera inlägget här:

  Namn:
Kom ihåg mig?

  E-postadress: (publiceras ej)

  URL/Bloggadress:


   Skriv din kommentar här så blir jag väldigt glad:

Trackback