Not always as planned

Nihao!
Vad fort kroppen vänjer sig vid att inte röra sig mycket. Eftersom jag jobbade på som vanligt igår, utan att tänka på att jag varit stilla den senaste veckan, kändes det i kroppen på kvällen. Även under natten kändes det då det värkte i hela kroppen. Därför kände jag mig halft drågad när jag vaknade. Men det gick över efter att ha fått en kopp kaffe och frukost i magen. (^   ^,)
 
Jag ställde mig sen och började skära morötter då det var fint väder ute och jag och Anette planerade att ta en ridtur. Vi ville gå till en härlig backe där man kan galoppera och det finns många bra tölt-sträckor. Anette tog Hrima idag och jag Svans, som vanligt hihi! (^ _ -) De var båda pigga och glada över att få komma ut och väldigt lyhörda. De lyssnade väldigt bra på oss! Svans och jag är inte riktigt klara med upphoppningsträningen så jag började med att promenera en liten bit. När vi sen var vid ett av våra gräsställen (ställen vi stannar på och låter hästarna få äta lite gräs) hjälpte Anette till med att slänga upp mig. (^   -   ^) Svans var som sagt väldigt pigg och otroligt härlig idag. Men gräset är rätt gott längs vägkanten så när vi började närma oss nästa gräsställe där de brukar få äta kunde han inte vänta längre och började äta gräs. Han ville inte gå därifrån, gräset var ju så gott, så jag hoppade istället av för att få hans uppmärksamhet och ledde honom därifrån. Därför förvanlades ridturen till en promenad med grästräning istället. (๑ᴖ◡ᴖ๑)
 
Vi behöver träna hästarna på att lyssna på oss när de inte ska äta gräs och få dem att förstå att de kommer få gräs när vi säger att det är okej. Det blev därför ett väldigt bra tillfälle idag att träna Svans på det och han var jätteduktig. Han hade det ombyggda tränset (utan bett eller onödiga remmar) och tyglar på sig men jag använde dem inprincip aldrig, bara vid ytterst få tillfällen som när det kom en bil eller när han verkligen inte ville lämna gräs. Annars följer han mig utan att jag behöver hålla honom i någonting. Vissa gånger när han började gå mot gräset räckte det med att jag sa hans namn så kom han tillbaka till mig. (⌒▽⌒)Hrima var väldigt duktig med Anette också. Anette red Hrima men använde bara en halsrem och annars ord eller händer för att visa vad hon ville. Hrima lyssnade väldigt bra på det och såg verkligen ut att njuta av ridturen. Så ridturen/promenaden blev inte som vi hade planerat men vi kom alla hem glada och otroligt nöjda med ändå. Hästarna har varit otroligt duktiga!
 
 
 
 
 
Vi avslutade med att ta med dem till floden innan vi gick hem.
Där fick de springa runt lite, rulla sig och dricka. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Efter att ha fått lite mat i magen och vilat en stund (och överöst Geoff med detaljer om hur fantastiskt duktiga hästarna är, haha!) gick jag och Anette ut och mockade lite på gårdsplanen. När Anette sen åkte för att hämta Caelan i skolan fortsatte jag mocka lite till och gick sen in för att plocka ur diskmaskinen och städa undan disk i köket. Sen började jag skära upp mer morötter för att kunna träna Pipar och Páfi när Anette och Caelan kom hem. Vi gjorde en kortare grästräning, Anette med Pipar och jag & Caelan med Páfi. Caelan red Páfi och sa klick varje gång Páfi var duktig medan jag gick brevid och gav morötter. Även Páfi och Pipar var jätteduktiga idag, Páfi kom fram till mig och lämnade gräset frivilligt flera gånger. ( ◕▿◕ )
 
Det började redan närma sig kvällen när vi kom tillbaka så jag började vattna växthusen och mata hönsen. Sen plockade jag och Anette lite grönsaker som vi kunde ha till middagen. Dagens skörd blev några potatisar, broccoli, kålrabbi, mangold (hör till växtarten beta men man äter bladen) och majrovor. Vi förberedde sen allt, sköljde och skärde i skivor så Geoff kunde göra potatis pizza genom att bara lägga ihop allts. (^   ^) Det blev en väääääldig god pizza! ꒰⁎ᵉ̷͈ ॣ꒵ ॢᵉ̷͈⁎꒱໊ Allt smakar verkligen bättre när det kommer från ens egen trädgård. 
 
Vi avslutade denna fredag kväll med att kolla på filmen Planes (Flygplan) från Pixar. Jag tyckte den var rolig, men liknar Bilar väldigt mycket så det var rätt förutsägbart. Annars var det en underhållande film och den var ungefär som jag hade tänkt mig. (^  -  ^) Nu är jag dock trött efter en härlig dag och längtar efter att få sova så jag har nya krafter inför morgondagen.
 
Kram på er ❤
 
 
Follow on Bloglovin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

  Namn:
Kom ihåg mig?

  E-postadress: (publiceras ej)

  URL/Bloggadress:


   Skriv din kommentar här så blir jag väldigt glad:

Trackback