Food

Hi!
Jag har fått vara med om en japansk traditionell te-sermoni idag i skolan. Det var väldigt intressant och roligt, men många "regler" att hålla reda på som t.ex. buga, hålla skålen i rätt hand, snurra skålen tre gånger innan och efter du druckit osv. Som tur var hade vi en lärare som visade oss hela tiden vad vi skulle göra. (^  ^)
 
Innan te-sermonin hade vi vanliga lektioner men hiragana och sen lärde vi oss fråga om vägen. Det är så otroligt roligt och jag lär mig mer och mer för var dag som går. 
 
Några bilder från förmiddagen.
 
 
Billig, men mycket god lunch på en resturang nära skolan.
(den kostade ca 27 kr, och det är ingen liten potion)
 
 
Jag och några kompisar gick till en japansk affär och köpte lite sötsaker efter lunchen. 
När vi sen kom tillbaka till skolan hade vi en liten svensk fika, på japanskt vis, innan lektionerna.
(Kaffe från en vending machine och japanska små-kakor)
 
 
 
Te-sermonin hölls i detta huset.
 
 
 
Alla skulle sitta på knä på den traditionella, japanska mattan tatami. 
Man får inte lov att sitta på linjerna.
 
 
 
Läraren visade oss hur man tillbreder det gröna tet som kallas sencha eller maccha.
 
 
 
Man ska vispar det tet tills det skummar, "making bubbles" sa lärarna till oss.
Det är för att smaken ska bli bättre i munnen.
 
 
 
Jag lånar detta kortet på mig från skolans facebook där de lägger upp bilder från våra dagar.
 
 
 
Innan man drack tet skulle man äta sötsaker, japanskt socker kallade lärarna det för.
Tet är så beskt så man äter söta saker innan som komplement.
 
 
 
Det här är en helig plats som de flesta japanska hem har.
Man får inte gå upp eller sitta på denna platsen.
 
 
Efter skolan åkte jag med två vänner till Shibya för att shoppa. (^ - ^) Det blev en hel del grejer den här gången, men som vanligt kommer ni inte få se dem förän jag använder dem. Det skulle bli för många foton att lägga upp om jag skulle ta kort på allt jag köper.
 
En av affärerna vi var i var Disney. Jag blev helt förälskad i den affären och tror jag måste åka tillbaka dit en gång till innan vi åker hem, halva tiden av den här språkresan har tyvärr redan gott. (-_-) Trotts att jag saknar alla där hemma kommer det bli tråkigt att åka hem. Jag hade hällre velat att alla mina nära och kära kom hit istället och fick uppleva denna underbara staden/detta underbara landet med mig.
 
 
Dagens läxa var att fråga någon efter vägen till något. Därför valde jag ut en kille i Shibuya som såg snäll ut (och rätt söt också, hihi) och frågade efter en sushi resturang eftersom jag ännu inte testat japansk sushi ännu (förutom 7 eleven om det nu ska räknas). Han var snäll och visade vägen till en en jätterolig resturang som dessutom var billig. Jag fick beställa maten från en skärm och sen kom maten utrullandes på ett band. (^  ^)  Så roligt och så gott!!
 
 
Man kunde beställa tre olika saker åt gången, varje tallrik kostade runt 7 kr.
 
 
 
Ett skepp kommer lastat... med sushi.
 
 
 
Lax nigiri, maki med krabba och maki "inside-out" med skaldjur.
 
 
 
 
 
Man kunde även beställa dessert för ca 15 kr. 
Pannkakor med grädde och choklad.
 
 

Nu har klockan hunnit bli så mycket igen att jag måste gå och lägga mig. Det blir inte mycket sömn under denna resan, men vem hinner med att sova när man är i en av världens mest underbaraste länder. Sova kan jag göra när jag kommer hem till Sverige, haha! (^_-) Skämt osido. 
 
Sweet Dreams ❤
 
 
Follow on Bloglovin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

  Namn:
Kom ihåg mig?

  E-postadress: (publiceras ej)

  URL/Bloggadress:


   Skriv din kommentar här så blir jag väldigt glad:

Trackback